reklama

Na nekompatibilné zariadenie na emisnú kontrolu doplácajú majitelia áut

Ak neprejdete STK alebo emisnou kvôli nevyhovujúcemu stavu vášho auta, síce to nepoteší, ale je to vaša chyba. Čo však v situácii, keď dostanete nespôsobilosť kvôli nekompatibilnému diagnostickému zariadeniu? Smola...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Dva roky ubehli ako voda a tak som sa s mojou 10 ročnou Astrou vybral do doteraz obľúbenej stanice STK v Nitrianskej Strede. Je jednou z mála, kde sa nepotrebujete objednávať dopredu, síce si počkáte 1-2 hodiny, ale inak OK. Po iné roky šlo všetko hladko, no teraz po napojení kábla diagnostiky emisií do riadiacej jednotky auta nastal problém. K spojeniu síce došlo (načítalo sa VIN), ale načítanie ďalších dát sa nepodarilo ani na X-tý pokus. Po asi piatich štartoch-reštartoch technik medzi rečou poznamenal, že z toho dnes asi nič nebude, nakoľko tento nový systém od BOSCH-u sa s Oplami príliš „nemusí“. To je síce fajn, veď sa môže skúsiť iné zariadenie, no tam ho už nemali. Bohužiaľ, keď vás už raz zaevidujú do systému (vaše VIN), kontrola sa musí uzavrieť. No a ako asi, keď sa nedá vykonať? To systém nerieši, skrátka dostanete záver „nespôsobilý“.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zaujímavé na celej kontrole boli dve veci. Jednak tá, že STK mi urobili následne bez problémov, aj keď emisnou som de facto neprešiel. A za druhé, platbu za emisnú mi nielenže neznížili, ale dokonca si údajne účtujú za opakovanú kontrolu 20 eur. Ja na to: „no, ale veď ste mi žiadnu analýzu neurobili, tak by sa malo niečo vrátiť, obzvlášť keď nabudúce to má byť za 20, nie?“ Na to som dostal neodolateľnú odpoveď pani pri okienku, že „u nás je to takto, my nevraciame“. Tak tu som sa už začal domáhať svojich spotrebiteľských práv a po niekoľkominútovom dohadovaní som vymámil späť aspoň poplatok za známku a osvedčenie, dokopy 8 Eur, aj keď sa ma snažili presvedčiť, že to už budem mať zadarmo pri následnej kontrole, ktorá je lacnejšia oproti prvej EK. No, dajme tomu, ale čo ak neprídem na tú istú stanicu, kde, ako sa neskôr ukázalo, majú nekompatibilnú diagnostickú mašinu? Tak tým som ich už presvedčil ja.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Samozrejme som ešte v ten deň zašiel do opláckeho servisu, kde sa napojili na riadiacu jednotku a čo myslíte? Všetko fungovalo ako má. Nuž vrátil som sa na miesto STK s nahratým videjkom, a to mi už technik na rovinu povedal, že nie som prvý a mám si zájsť niekam, kde nemajú diagnostiku od BOSCH. No fajn, ale je tu ešte jeden problém. Ako môžem niekam zájsť, keď mám nespôsobilé auto? Ono darmo, že ešte som mal osvedčenie platné týždeň, to sa automaticky ruší pri zistenej nespôsobilosti a ako som už uviedol vyššie, je jedno z akého dôvodu ste neprešli. Ak vás raz nahrajú do systému, musí sa to uzavrieť buď áno alebo nie.... Takže vám neostáva nič iné, ako risk alebo odťahovka. Nebudem písať, ktorú možnosť som zvolil ja...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ešte v ten istý deň sa mi podarilo nájsť pracovisko v Nitre, kde majú oba systémy a dopredu som ich upozornil na svoju skúsenosť. Nuž vyskúšali najprv BOSCH, bez úspechu pripojenia, následne iný systém, úspešne. Emisnou som prešiel. Jasný dôkaz o nespôsobilosti diagnostického zariadenia viď obrázok. Verím, že sa to dá dať do poriadku a firma BOSCH je špičkou v odbore, no chybička sa môže vlúdiť aj im. Mne skôr vadí náš právny systém, ktorý nerieši podobnú situáciu, keď majiteľ vozidla neporuší zákon, no napriek tomu príde o možnosť používať vozidlo, ktoré nie je preukázateľne mimo limitov stanovených normami. Skrátka nie je možné „storno“ nevykonateľnej kontroly a umožnenie dojazdu do inej stanice resp. ponechanie dobehnutia platnosti starého osvedčenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Toto je zariadenie, ktoré nekomunikovalo s OPEL Astra G, r. v. 2008 a nie je to ojedinelý jav...
Toto je zariadenie, ktoré nekomunikovalo s OPEL Astra G, r. v. 2008 a nie je to ojedinelý jav... 

To už je ale iný príbeh. Náš právny systém tradične nie je ani zďaleka citizen-friendly. Mimochodom, iste si spomínate na minuloročný návrh Národnej asociácie STK na zrušenie nálepiek, ktoré sú zbytočným zdvojením popri osvedčení a finančne zaťažujú, nehovoriac o opletačkách pri rozbití čelného skla. Ale ako to už chodí, za všetkým hľadaj konečného prijímateľa výhod. Stanice STK to určite nebudú, keď o zrušenie nálepiek sami žiadali. Ono ich totiž na Slovensku, čuduj sa svete, vyrába jediný výrobca a stanice si ich od neho nakupujú za pár eur za kus. Čo myslíte, koľko sa ich denne nalepí? Stačí to na vysvetlenie, prečo ich zrušenie nejde tak ľahko?

Zákony a predpisy u nás sa zásadne prispôsobujú potrebám finančných skupín a skupiniek, a nie potrebám občanov tejto krajiny.

Poznámka:

Všetky osobné a nákladné vozidlá do 3,5 tony so zážihovým motorom s "R KAT" prihlásené 1. krát do evidencie po 1. januári 2005 musia mať emisnú kontrolu urobenú pomocou systému palubnej diagnostiky OBD (= On Bord Diagnostics).
To znamená, okrem iných základných úkonov, prvý krok pri EK je napojenie komunikačného zariadenia medzi analyzátorom výfukových plynov a vozidlom. Jednoducho, tak ako v autorizovanom servise zapoja takzvanú čítačku do diagnostickej zásuvky vozidla, tak pracovisko emisnej kontroly zapojí kábel z analyzátora (tá istá univerzálna zástrčka a zásuvka na všetky typy vozidiel, rovnaké rozmery a podobne). Viac na https://auto.sme.sk/c/5568478/problemy-s-emisnou-kontrolou-a-kontrolou-originality.html
 

Ivan Holko

Ivan Holko

Bloger 
  • Počet článkov:  35
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Pracujem v oblasti veterinárnej medicíny, kde skúmam mikróby a diagnostikujem infekčné choroby. Spolieham sa hlavne sám na seba a učím tomu aj svoje deti, no záleží mi aj na stave spoločnosti, v ktorej budú žiť.Som jedným zo zakladajúcich členov a okresným predsedom strany SaS, kde spolupracujem pri tvorbe programu v oblastiach poľnohospodárstva, vedy a výskumu. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu